close
close

Nyári gumi sérülések és azok okai


2011.03.03
Amikor a gépjármű mozgásban van, a rajta lévő nyári gumi futófelületeit az útfelület folyamatosan koptatja. Ebből egyértelműen következik a profilmagasság folyamatos csökkenése. Az a tény, hogy a nyári gumi elhasználódik - normál esetben lassan és egyenletesen -, elkerülhetetlen és szükségszerű folyamat. Ennek oka az a fizikai törvényszerűség, hogy ahol erőátvitel van a nyári gumi és az útfelület között, ott szükségszerűen jelen van szlip is, függetlenül attól, hogy az erő iránya kerületi (gyorsításkor és fékezéskor) vagy tengely irányú (kanyarodáskor). 

Gumiabroncs rendellenes kopása, amely a futómű hibás beállítását jelzi
A szlip azt jelenti, hogy a kerék gördülés közben megcsúszik, aminek következtében - attól függően, hogy gyorsítunk vagy lassítunk - a gépjármű sebessége kisebb vagy nagyobb lesz, mint a kerék kerületi sebessége, más szóval a gépjármű kisebb vagy nagyobb utat tesz meg, mint amennyit a kerék gördülése normál esetben lehetővé tenne. 

Gyorsításkor, ha a gépkocsit teljesítményének határán vezetik, a szlip akár 20 százalék is lehet, míg enyhe fékezéskor, száraz útfelületen ez az érték legfeljebb 2 százalék. 

A szlip mértékét az a relatív elmozdulás jellemzi, ami az útfelület és a nyári gumi között jön létre erőátvitelkor. 

Egy személygépkocsi gumiabroncsának kopását, illetve futásteljesítményét természetesen más tényezők is befolyásolhatják a szlip függvényében. A szlip, mint olyan, természetes jelenség vezetés közben, mértéke jelentősen függ a gépjárművezető vezetési stílusától. 

A futófelület túlzott kopása tehát kapcsolatban áll a szlip mértékével. 

Kétszer akkora szlip a futófelület négyszeres kopását eredményezi, ennek köszönhetően a futásteljesítmény a negyedére csökkenhet. 

Személygépkocsiknál a vezetési stílustól függően - kímélő vagy sportos - , ugyanazon nyári gumi esetében, a futásteljesítmény 5000 és 40000 km között változhat.