close
close

Mit jelentenek az EU gumiabroncs matrica jelölései?


2012.10.11

Biztosan sokak számára újdonság, hogy 2012-től egy Európai Uniós direktíva értelmében, kötelező feltüntetni a gumiabroncsokon a termék néhány lényeges paraméterét. A mosógép matrica (mosógép címke) néven elhíresült találmány célja, hogy elősegítse számos fontos uniós cél teljesülését – közlekedés biztonság javítása, üzemanyag hatékonyabb gazdálkodás, szén-dioxid kibocsátás csökkentése – a vásárlók tudatosabb döntéseinek segítésével.


A cikket négy részletben jelenítjük meg. Az első - jelen írásunkban összefoglaljuk általánosságban a leglényegesebb ismereteket és tudnivalókat a témával kapcsolatban. Illetve, három részletesebb leírást közlünk - a matrica három információs blokkjával kapcsolatban.


A matrica legszembetűnőbb előnye, hogy első ránézésre is könnyedén összehasonlíthatók lesznek a laikus számára csak árukban különböző abroncsok. A háztartási eszközökről vagy akár villany-körtékről már megszokott A-tól G-ig terjedő jelölési skála segítségével a vásárló azonnal realizálhatja, hogy az esetleges árelőnyért cserébe, gyengébb teljesítménnyel, vagy későbbi többlet fogyasztással - kell majd fizetnie. Ez az információ az átlag vásárló számára elégséges is, mi azonban felvállaljuk, hogy megpróbáljuk a lehető legpontosabban feltárni, hogy mit is jelentenek a gumi-címke jelölései számokban.


Hogy az EU elkerülje azt a vádat, hogy a független (főleg német) teszt laboratóriumokat kívánja ilyen módon helyzetbe hozni, azt is rögzítették, hogy a méréseket a gyártó cégek házon belül is elvégezhetik. Természetesen ilyen esetben az adatok hitelességéért is neki kell vállalnia a felelősséget. Azt gondolhatnánk, hogy ez a fajta önellenőrzés a visszaélések melegágya lesz. Ugyanakkor, mégis van kontroll, hiszen minden gyártó jól felfogott célja, hogy ne essen csorba az évtizedek alatt felépített márkanéven. A konkurens cégek pedig semminek nem örülnének jobban, mintha sikerülne rábizonyítani egy versenytársra, hogy csalt a teszteken, vagy hamis értékeket tett közzé.



Üzemanyag fogyasztás. Általánosságban sok fej fájást okozott az abroncs gyártóknak, hogy a vásárlók számára érthetővé tegyék, mit jelentenek a matrica A-tól G-ig tartó jelölései, illetve, hogy milyen fogyasztás különbségre számíthat a vásárló ha egyel jobb, vagy roszabb értékű gumit választ? Hiszen a vásárló is bátrabban és mélyebben nyúl a zsebbe, ha jól számszerűsíthető előnyökkel kecsegtetik a vásárláskor.
A legéletszerűbb példa végül, ami aztán elfogadottá vált a gyártói körökben az, hogy egy átlagos autó esetében egy osztás nagyjából 1dl üzemanyag fogyasztás különbséget eredményez 100km úton. Vagyis ha létezik egy elméleti autó, amire egy átlagos "E" minősítésű abroncs van szerelve, és ezzel az átlag-fogyasztás 6,8l/100km-re jön ki, akkor a vásárló arra számíthat, hogy ha egy gyengébb "G" minősítésűre cseréli abroncsát: +2dl-el, nagyjából 7,0l/100km-re növekszik majd a fogyasztása. Ugyanakkor ha egy jobb teljesítményű "A" jelölésű gumit választ várhatóan 6,4l kürüli értékre fog mérséklődni az autó fogyasztása száz kilométerre vetítve. Ez persze meglehetősen leegyszerűsített példa.


Ha részletesebben érdekli a téma, ajánljuk figyelmébe a Gumi.hu - az "EU abroncs matrica üzemanyag fogyasztás"-ra vonatkozó cikkét.







Nedves tapadás. Elsőre furcsának tűnhet, hogy miért éppen a nedves felületen való tapadás került rá a matricákra, mint meghatározó tulajdonság, hiszen gyakrabban közlekedünk száraz időben. Hogy ezt megértsük, tekintsünk úgy a nedves útfelületre, hogy az a száraz út minősített esete. Ugyanaz a két felület (aszfalt+gumi) megspékelve egy nehezítő tényezővel, amit a kis pocsolyák, illetve az út-felület és a gumi anyag közé beszoruló vékony víz réteg (víz-film), súlyosabb esetben vízréteg (aquaplaning esetén) jelent. Logikusan, ha a termék megfelel a magasabb elvárásoknak, minden bizonnyal a kisebb kihívást jelentő - száraz útfelület - esetén is megállja a helyét. Ez nem csupán elmélet, a gyakorlati tapasztalatok is ezt bizonyítják!



A nedves tapadási skálán a "D" érték nem használatos, és a "G" érték nem megfelelőt jelent, ilyen abroncsot nem szabad forgalomba hozni. Így valójában a "A"-tól "F"-ig értékelt gumikkal találkozhatunk a web-áruházak polcain. Az előzőhöz képest, a nedves tapadás értelmezése már sokkal közérthetőbb, a fékút hosszával határozza meg a gumi tudását. A legjobb "A" és a legrosszabb - legális- "F" között 18 méter a fékút távolsága, 80km/h kezdő sebesség esetén. Vagyis ha korábbi "A" minősítésű guminkat takarékosságból olcsóbb "F" kategóriásra cseréljük, számíthatunk rá, hogy esős időben, ha 80-nál vészfékezni kezdünk 18m-el később fogunk megállni, mint az "A" minősítésű abronccsal.

Ha ennél részletesebb információkra vágyik a témában olvassa el a Gumi.hu - "Értelmezzük az EU gumiabroncs matrica jelöléseit! - Nedves tapadás"-ra vonatkozó cikkét!

Külső zajszint. Az EU fontos célnak tartja, hogy csökkenjen az egészségre káros zaj a városokban és az utak mentén. Ennek az elvnek megfelelően minősítik az abroncsokat. A piktogramokon látható vonalakkal jelzik, hogy a termék zajszintje, hogyan viszonyul az EU által meghatározott normál értékhez képest, illetve számszerűen is szerepel a mért külső zaj értéke. Fontos megjegyezni, hogy a "külső zajszint" nem feltétlenül azonos az utastérben érzékelhetővel, mivel azt számos más körülmény, és az adott autó jellemzői sokkal inkább befolyásolják.


Jelenleg a gumiabroncsokra vonatkozó EU normál-érték (határérték) személy abroncsok esetén profil szélességtől függően 70-74dB. Három vonal jelzi, ha az abroncs zaj kibocsátása nagyobb a rendeletben jelölt normál értéknél. Két vonal jelzi, ha a gumi zaj kibocsátása kisebb (0-2,99dB-el) mint a jelzett határérték, és egy vonal ha a kibocsátás legalább 3dB-lel kisebb mint a határérték. Mivel a rendelet figyelembe veszi az abroncsok méretét (profil szélességét) is a kiértékelés során, előfordulhat, hogy számszerűen ugyanannyi zajt generáló abroncs, egy nagyobb méretben mégis jobb kategóriába tartozik (kevesebb vonalka van a piktogramon).

Ha további információkra kíváncsi a témában, olvassa el a Gumi.hu - "Értelmezzük az EU gumiabroncs matrica jelöléseit! Zaj kibocsátás"-ra vonatkozó cikkét!

Kapcsolódó anyagok:
Bevezető cikk - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!
Üzemanyag fogyasztás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!
Nedves tapadás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!
Külső zajkibocsátás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!

Forrás: www.gumi.hu