close
close

Gumiabroncs csere


2012.04.10
Itt a tavasz, csiripelnek a madarak, rügyeznek a fák. A napsütés és a jó idő nemcsak az élővilágra van kedvező hatással, de autónkat is megszépítjük, lemossuk róla a tél nyomait. És persze itt az idő, hogy elővegyük a nyári abroncsokkal szerelt kerekeket, vagy ellenőrizzük autónk lábbelijét.

Egyre több esetben a téli-nyári abroncsváltás megszokott program ilyenkor. Van ahol kötelező a téli gumik használata, de a biztonságot és a gazdaságosságot figyelembe véve egyre többen használnak két garnitúra abroncsot az év során. Az abroncs, jobb esetben komplett kerékcsere, sokunknál már rutin feladat, de azért érdemes néhány tényezőt figyelembe venni.

A gumicserékre saját és mások biztonsága érdekében van elsődlegesen szükség. Itt nemcsak a járművezetőkre, hanem a gyalogosokra és a környezet védelmére is kell gondolni. Természetesen a jármű gyártója, de a KRESZ is előírja milyen méretű abroncs szerelhető fel autónkra. A gumis szakemberek pedig tanácsot adhatnak, hogy milyen váltóméretekkel lehet helyettesíteni, lecserélni jelenlegi abroncsunkat.

Nem választhatunk bármilyen szép és dögös abroncsot és keréktárcsát, ha az nem felel meg az előírásoknak. Esetenként ezzel a műszaki vizsga érvényességét veszélyeztetjük, de akár pénzbüntetésre is számíthatunk. Az erre vonatkozó előírásokat a KRESZ és egyes rendeletek is szabályozzák. Ez országonként eltérő lehet, de a lényeg szinte mindenhol azonos. A lényeges információkat az alábbiakban találhatják:

A gépjárműre felszerelt gumiabroncs méretének, terhelhetőségének és sebességindexének meg kell felelnie a járműre vonatkozó előírásoknak. A gyártó által megadottnál alacsonyabb terhelhetőségű (LI – load index) vagy sebességindexű (SI – speed index) abroncsokat nem lehet felszerelni a gépkocsira, míg a magasabb LI és SI adatú abronccsal ezt nyugodtan megtehetjük. Ezek az adatok az abroncs oldalfalán fel vannak tüntetve.

A téli abroncsoknál viszont az alacsonyabb sebességhatárú gumikat is fel lehet szerelni, de ebben az esetben az utazási sebességet ennek megfelelően kell megválasztanunk és az autóban el kell helyeznünk egy, a felszerelt gumik megengedett sebességére vonatkozó feliratot.

Fontos hogy egy tengelyre csak azonos paraméterű gumiabroncsokat szerelhetünk fel, azaz tengelyenként meg kell egyezni a gumik méretének, mintázatának jellegének. Számos gépkocsinál különbözik a méret és a mintázat elöl és hátul. Ez pótkerék használata esetén nem érvényes, gondoljunk csak a már elterjedt mankó kerekekre.

A gumik szerkezetének viszont összességében egyeznie kell, vagyis mind a négy gumiabroncsnak vagy radiál, vagy diagonál szerkezetűnek kell lennie, bár ez utóbbi már kikopik a legtöbb piacról.

A gumiabroncsok engedélyezett minimális profil mélységét kopásjelzők mutatják, azonban soha ne várjuk meg, míg gumiabroncsunk kopása eléri a kopásjelzőt, mert ezzel jelentősen növeljük az esetleges balesetek kockázatát a fékút növekedésével, vagy a tapadás csökkenésével, nem beszélve az abroncsok gyengülő vízelvezetési képességéről. Az abroncsokat ajánlatos nyári esetében 3 mm profilmélységnél, míg téli esetében 4 mm mélységnél cserélni. Egyébként ez utóbbi esetben a téli abroncs 4 mm profilmélység alatt már nem is minősül téli abroncsnak.