close
close

Nedves tapadás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!


2012.10.11

Jelen írásunk a Gumi.hu oldalon megjelent "Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit" című cikkünk folytatása.

Elsőre furcsának tűnhet, hogy miért éppen a nedves felületen való tapadás került rá a matricákra, mint meghatározó tulajdonság, hiszen gyakrabban közlekedünk száraz időben. A nedves út felület magasabb elvárásokat támaszt a gumival kapcsolatban, így ha a termék megfelel a magasabb elvárásoknak, minden bizonnyal a kisebb kihívást jelentő - száraz útfelület - esetén is megállja a helyét.

"Az EU mérnöki pontossággal definiálja az abroncs tesztelés körülményeit"

A gumiabroncsok nedves tapadási tulajdonságait nem lehet laboratóriumi körülmények között mérni, ezért a másik két jellemzővel (üzemanyag fogyasztás, külső zaj kibocsátás) szemben, ehhez ténylegesen autókra (teszt járműre) szerelik a gumikat, és tesztpályán kell lemérniük az abroncs teljesítményét.

Az EU-ra jellemző alapossággal dolgozták ki a mérés módszerét, körülményeit és a kiértékelés módját, amely egy kisebb könyv vastagságú. De sokat elárul, hogy a körülmények leírásában nem csak a felületek és a levegő hőmérséklete, a teszt út felület maximális lejtése, szemcsézettsége, de még az egyenestől való eltérés is specifikálva van (0,01%-ban). A mért eredményeket egy referencia értékkel (abronccsal) kell összehasonlítani, ennek eredményeként adódik a cimkén megjelenő betűjel.

Az abroncsok nedves tapadásának jelölésénel a "D" és a "G" jelölés nem használatos. A "G" jelölés nem megfelelőt jelent, ezért az üzletekben ilyen abronccsal nem találkozhatunk. A "D" jelölés pedig állítólag azért került megszüntetésre, mert az a skála közepén azt az érzést kelthetné a vásárlóban, hogy az adott gumi "átlagos" teljesítményt nyújt. Így viszont elválik a búza az ocsútól, nincs olyan hogy "hát-éppen" kategória.

"A gyártók ismét törni kezdték a fejüket, hogyan lehet vásárló fogni fékezési együtthatóval?"

Fékút növekedése és teljes féktávolság 80km/h sebességről lassulás esetén
0m (féktáv: 60m)
+4,5m (féktáv: 64,5m)
+9m (féktáv: 69m)
-
+13,5m (féktáv: 73,5m)
+18m (féktáv: 78m)
Nem megfelelő!
 

Gyönyörű a képlet, de sokan azt hinnék a boltban, hogy csak sor-minta, ezért a gyártók ismét törni kezdték a fejüket, hogyan lehet vásárló fogni fékezési együtthatóval. Végül arra jutottak, hogy a megfejtés 18! Tizennyolc méter, vagyis 80km/h kezdő sebesség esetén, teljes fékezésnél, ennyi a különbség az "A" és az "F" minősítés között.


Vegyünk egy életszerű példát! Az EU szabványú teszt pályán haladunk az előírt hőmérsékleti és légköri viszonyok között. A tempomatot éppen 80,0km/h-ra hangoltuk, hogy miért? Mert csak! Ekkor ugrik elénk, az ominózus teszt-vaddisznó! Agyunk haladéktalanul elkezdi feldogozni a látottakat, ami egészen pontosan 0,67mp-et vesz igénybe ennél a sebességnél. Ez alatt még 14,7m-t haladunk, és ezen a ponton - lepadlózzuk a féket! Az "A" minősítésű abronccsal 2,7mp alatt 60m megtételével nullára fékezünk, és sikerül éppen egy hajszálnyira megállnunk a - kötelezően meglepett- teszt-állat előtt.












Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy mi történne egy gyengébb abroncs esetében.



Leolvasható, hogy a gyengébb abroncsokkal növekszik a megálláshoz szükséges idő (és fékút). Ha az előző példánál maradunk, akkor egy "F" minőségű gumival, azon a ponton, ahol az "A" már 0-ra fékeződött, még mindig közel 20km/h sebességgel robognánk, és nem tudnánk elkerülni az ütközést. A legjobb, és a legrosszabb legális abroncs közötti 18m, ebben az esetben 33%-os különbségnek felel meg!


Fontos megjegyezni, hogy a kötelező EU gumiabroncs matrica nem fogja felváltani a már jól megszokott teszteket. Ennek oka, hogy számos olyan menet tulajdonságot nem vizsgál, amelyek nagyban befolyásolják egy-egy gumi tényleges használhatóságát. Nem foglalkozik a szerkezeti jellemzőkből adódó kanyar stabilitás, visszajelzés kérdésével. Habár eltér a téli abroncsok tesztelése a nyáriakétól, a gumi télen leglényegesebb tulajdonságairól: a hóban való kapaszkodásról, tapadásról, fékezésről és jeges felületen mutatott jellemzőkről semmilyen információt nem nyújt.

Kapcsolódó anyagok:
Bevezető cikk - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!
Üzemanyag fogyasztás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!
Külső zajkibocsátás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!


Forrás: www.gumi.hu