close
close

Külső zajkibocsátás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!


2012.10.11

Jelen írásunk a Gumi.hu oldalon megjelent "Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit" című cikkünk folytatása.

Az EU fontos célnak tartja, hogy csökkenjen az egészségre káros zajt a városokban és az utak mentén. A zajszennyezés nem csupán hallószervi megbetegedéseket okozhat. Számos súlyos fizikai és mentális károsodás írható a zaj számlájára. Illetve sok, a fáradtság, figyelmetlenség miatt bekövetkező baleset oka lehet a túlságosan zajos környezet az autóban. Ennek az elvnek megfelelően, szigorú minősítési rendszert vezettek be az abroncsokra is.

Fontos tudni, hogy a kötelező abroncs matrica zaj kibocsátásra vonatkozó értéke csak a külső (gördülési) zaj értékelésére vonatkozik. Ez nem feltétlenül azonos az utastérben hallhatóval.

Az abroncsok zaj mérése teszt körülmények között történik, a gördülési ellenállás méréséhez hasonló módon. Egy érzékelő mikrofon rögzíti, a 80km/h sebességgel elhaladó, a teszt abronccsal felszerelt autó hangját.

A mért eredmények alapján kétféle jelölés található a matricán. Az első vonalakkal jelzi, hogy az abroncs milyen zaj kritériumnak felel meg. Jelenleg a gumiabroncsokra vonatkozó EU normál-érték (határérték) személy abroncsok esetén profil szélességtől függően 70-74dB.

Három vonal jelzi, ha az abroncs zaj kibocsátása nagyobb a rendeletben jelölt normál értéknél.
Két vonal jelzi, ha a gumi zaj kibocsátása 0-3dB-el kisebb, mint az érvényes határérték.
Legalább 3dB-lel kisebb gördülési zaj, a határértékhez képest.

Mivel a rendelet figyelembe veszi az abroncsok méretét (profil szélességét) is a kiértékelés során, előfordulhat, hogy számszerűen ugyanannyi zajt generáló abroncs, egy nagyobb méretben mégis jobb kategóriába tartozik (kevesebb vonalka van a piktogramon).

A másik jelölés a gördülési zajjal kapcsolatban a kibocsátott zaj mennyiségének számszerű értéke (decibel) dB-ben megadva. Ennek megértéséhez jó, ha tudjuk, hogy ez az érték logaritmikus, (nem lineáris) mennyig vagyis a 68dB, a 65dB-hez viszonyítva nem 4,5%-al több, hanem a duplája, 200%-nak felel meg.

Az oldalsó kép a különböző környezetek átlagos zaj szintjét mutatja. Az elfogadott nézet szerint 85dB tartós zaj, már ártalomnak minősül és munkavédelmi felszerelések használata ajánlott. Ahogy a képen is látható a fémmegmunkáló tevékenység végzése során már szükséges a fülvédő használata. 120-130dB az emberi fájdalom küszöb.

Az autók zaj kibocsátása általában 65-75dB közötti érték, ahogy ezt már bemutattuk ez valójában 10x-es különbséget jelent.

Sokakban fel fog merülni az a gondolat, hogy mért foglalkozzon azzal, hogy mennyi az adott gumi zaj kibocsátása? Vagy, hogy miért fizessen többet egy csendesebb abroncsért? A válasz az, hogy habár az abroncsokon feltüntetett zaj érték nem egyezik meg azzal, amit az autóban utazók érzékelnek, azonban mégis van összefüggés.

Értelmetlen vállalkozás lett volna azzal próbálkozni, hogy a gumik utastérben hallható zaját rögzítsék, hiszen azt legnagyobb mértékben az autó zaj szigetelése befolyásolja. Ugyanakkor egy átlagos autó esetében, vájt-fül nélküli is jól hallható különbség van a csendesebb és a zajosabb mintázatú abroncsok között. Arról már nem is beszélve, hogy a magyar utak minőségét ismerve, ajánlatosabb inkább egy fokkal komfortosabb gumit választani, a gyártó ajánlásánál. A zajosabb abroncsok nagyobb mennyiségben visznek át mikro rezgéseket is a futóműre, és azon keresztül az utastérre. Az utastérben tapasztalható rezgések, zajok jelentősen rontják a koncentrációs képességeket és így közvetve baleset veszélyt jelentenek. Főleg hosszú úton, a monoton zaj komoly rizikó faktor.









Kapcsolódó anyagok:
Bevezető cikk - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!
Üzemanyag fogyasztás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!
Nedves tapadás - Értelmezzük a EU gumiabroncs matrica jelöléseit!


Forrás: www.gumi.hu