close
close

DOT szám mizéria, avagy mikortól öreg a gumiabroncs?


2011.01.01
Az utóbbi idõben elterjedt, hogy a fogyasztó foglalkozik a megvásárolni kívánt gumiabroncs életkorával is. De sokszor még a szakemberek sincsenek tisztában azzal, hogy valójában mekkora kockázatot jelent egy több éves gumiabroncs felszerelése.

Eddig csak az élelmiszerek és a romlandó termékek lejárata foglalkoztatta a vásárlót, de az ezen a téren tapasztalt visszaélések és a megváltozott fogyasztási szokások miatt ez a figyelem kiterjedt a tartós cikkekre is amit néha egy téves információ még tévútra is vihet. 

Amikor egy fogyasztó gumiabroncsot vásárol a kereskedőtől és az oldalfalán feltüntetett gyártási dátumból az derül ki (ez az ún. DOT szám), hogy a termék egy évnél öregebb, félelem és gyanakvás lesz úrrá rajta. A DOT szám alapján könnyedén megállapítható, hogy mikor állították elő az abroncsot, a 2000 után gyártott abroncsok esetében a négy számjegyből áll amelyek közül az első kettő az év adott hetét a második kettő az évet jelöli. Például 0311 - 2011 3. hetét jelenti.

Egy felmérés szerint ilyenkor két dolog foglalkoztatja a vevőt, hogy miért jóval régebbi a gyártás idõpontja , mint a vásárlásé és vajon megfelelően volt-e tárolva az abroncs, nem károsodott-e mire hozzá jutott. 

Rögtön meg kell nyugtatnunk a vevőt, amennyiben a gumiabroncs, megfelelően volt tárolva károsodás az állagában nem történhetett, mint például a romlandó élelmiszereknél. A gyártás során a gumiabroncsba olyan adalékanyagokat tesznek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az idő előtti öregedést és a teljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai megmaradjanak még ha évekig is tárolják . Így ezen abroncsok még tárolás után is újnak tekinthetők. Szakértők véleménye és az összehasonlító tesztek is azt mutatták, hogy a gyártás után öt évvel az abroncsok teljesítménye nem romlott, amennyiben a tárolás szakszerű volt. 

Garanciális hátrány sem éri a vásárlót, mivel ez a megvásárlás dátumától lép életbe nem a gyártástól. A gumiabroncs élettartama nagy mértékben attól függ milyen célra és milyen körülmények között használják őket. Ma nincs szabály az abroncsok élettartamát illetően. A kereskedő egyénileg döntheti el, hogy hány éves korig hozza forgalomba a gumiabroncsokat, azonban általánosságban elfogadott szabály, hogy a hat évesnél fiatalabb gumiabroncs teljes értékű termékként forgalmazható, ez után a kor után számít DOT-osnak, és érték csökkentként árusítják. 

A gyártó véleménye szerint a tíz évnél öregebb abroncsot le kell cserélni állapotától függetlenül. Erre ritkán kerül sor , mert a futófelület elõbb elkopik.